🎥 Zapoznaj się z nagraniem przesłanym przez Artura Nowaka, znanego pisarza i działacza społecznego
Zobacz film
Wprowadzenie lekcji religii katolickiej do szkół publicznych było jednym z pierwszych skutków obowiązywania konkordatu. Od 1997 roku nauka religii jest częścią systemu edukacji – finansowaną z budżetu państwa, a więc przez wszystkich podatników, niezależnie od wyznania. Co gorsza, religia często wciąż umieszczana jest w środku planu lekcji, co zmusza dzieci niewierzące lub wyznające inne religie do biernego uczestnictwa lub wychodzenia z klasy – narażając je na ostracyzm i upokorzenie. Jak podkreśla Rafał Betlejewski, taka praktyka łamie konstytucyjne prawa dziecka do wolności sumienia oraz narusza zasadę bezstronności światopoglądowej państwa. Szkoła ma uczyć, nie ewangelizować.
Zamiast tworzyć bezpieczne, neutralne środowisko dla wszystkich uczniów, obowiązkowe zajęcia z religii wprowadzają segregację światopoglądową już od najmłodszych lat. Uczniowie są często pytani publicznie o to, czy chodzą na religię, a ci, którzy nie uczestniczą, są „wyróżniani” jako inni. W efekcie zamiast integracji mamy systemowe wykluczenie. Warto również dodać, że katecheci są formalnie nauczycielami opłacanymi przez państwo, ale ich kwalifikacje i treści nauczania podlegają wyłącznie biskupom diecezjalnym – bez żadnej kontroli ze strony kuratoriów czy ministerstwa. To sytuacja absolutnie wyjątkowa w systemie edukacyjnym. Czy państwo świeckie może finansować coś, nad czym nie ma żadnej kontroli? Odpowiedź jest oczywista: nie powinno.
Kampania #KonkordOut domaga się wycofania lekcji religii ze szkół publicznych i przeniesienia ich do sal katechetycznych przy parafiach – zgodnie z zasadą rozdziału Kościoła od państwa. Edukacja publiczna powinna być neutralna światopoglądowo, nowoczesna i równa dla wszystkich uczniów, niezależnie od wyznania, pochodzenia czy przekonań. Państwo nie może wspierać jednej religii kosztem dzieci, które jej nie wyznają. Finansowanie nauczania religii powinno zostać całkowicie zniesione – a środki przeznaczone na rozwój psychologii szkolnej, równości szans i nowoczesnej edukacji obywatelskiej. Szkoła to nie ambona – i nigdy nie powinna nią być.
🌱 Od idei do instytucji Rafał Betlejewski nie poprzestaje na samych petycjach i akcjach społecznych – powołał Fundację Grupa Inicjatywa , ...